Doorgaan naar hoofdcontent

De eerste post: een biografie van Nicolaas Storm (76) 1792-1831


Mijn eerste bijdrage op dit blog gaat over de lotgevallen van een voorouder/zeeman, Nicolaas (ook wel Klaas) Storm uit Ter Heijde. Uit de Burgerlijke Stand van Historisch Archief Westland blijkt dat Nicolaas of Klaas genoemd op 15-08-1831 aan boord is gestorven "Op de baai van Hitland". In de Vlaardingse acte is te lezen dat de aangifte is gedaan door de kapitein ter koopvaardij (Arend van der Meijden), de stuurman (Jacob van der Meijden) en de kok (Arij Oversluizen). Mogelijk heeft Klaas gevaren op de "Neerlands Kroonprins", een hoeker.
In de Dordrechtsche Courant is te lezen dat de "Neerlands Kroonprins" van Bilbao in Hellevoetsluis is aangekomen, nog steeds onder commando van Arend van der Meijden. (Bron: files.archieven.nl/46/f/569.48/Dordrechtse_Courant_1842-11-15_002.pdf).
Een hoeker is een klein tot middelgroot zeevaartuig van de Middeleeuwen tot in de 19e eeuw gebruikt voor visserij en koopvaart (kustvaart). De vroegste vermelding is als heckre in een Vlaamse kroniek uit 1269, later ook als hoicbort, houkeboot, hukboit, huker, hoeckscepe enz, zo genoemd omdat het met hoekwant viste, waaruit weer de naam "hoekerbuis" ontstond. De éénmasters waren vishoekers. Het rondspant gladboordige platboomd schip had een brede boeg en achtersteven. Bekend is dat hoekers gebruikt werden als zoutvaarders op Spanje en Portugal om de Enkhuizer vissersvloot van zout te voorzien, waarbij ook wijn werd meegenomen.
Of hij aan boord is gestorven of niet, de Baai van Hitland slaat op een baai van de Shetland Islands, de toenmalige Hitlandsche eilanden dus. In het boek "Herinneringen mijner reizen" van G. van Lennep Coster, kapitein-luitenant ter zee, vertelt hij o.m. over een reis in 1827 naar de Baai van Hitland, waar op haring wordt gevist. Los van de beschrijvingen hoe het op zo'n Vlaardings visserschip toeging maakt hij toeristische uitstapjes en zo blijkt o.a. dat Hollanders daar toentertijd een vestiging hadden. Er was overigens letterlijk en figuurlijk voortdurend strijd met andere vissers uit Engeland, Schotland en Noorwegen. Misschien hebben de nationale marines zich er nog mee bemoeid. De Hollandse vissers vormden uit allerlei vissersplaatsen vloten, in dit geval bestaande uit 79 schepen. Omdat men maanden van huis was werd er van alles en nog wat meegenomen aan voeding, zelfs "Rijnschen wijn" maar dat was voor de zieken. De taak van van Lennep was onder meer erop toe te zien dat de schepen geen handel dreven en de wateren van andere landen respecteerden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Andries Derks Homan en Marchje Jans Lovise

  INHOUD : De Witte Wieven Auguste Rodin Vastgoed van Jan Hendrik Lovise Het verdwenen land Verkoop roerende goederen Levende have Bronnen   DE WITTE WIEVEN Het is mooi weer en we gaan een eindje fietsen.    Het landschap hier in het noorden van Drenthe is afwisselend: we zien percelen met dan weer landbouw, veeteelt en hier en daar wat bos. De wegen zijn smal maar doordat het erg stil is heb je daar geen last van.    Net als in het westen moet je opletten voor de razende racefietsers. De onvermijdelijke vlaggen op z’n kop ontbreken ook hier niet: ‘blauw wit rood, boer in nood’. De huidige bebouwing met fraaie bungalows afgewisseld met gerestaureerde oude boerderijen staat in schrille tegenstelling tot de armoe van vroeger.    We slaan een zijweg in maar dat het een onverstandige keuze is zal spoedig blijken. De weg wordt steeds smaller en hobbeliger en het terrein loopt langzaam op. Bovendien verdwijnt de zon achter de wolken en een kil oostenwindje voert een natte damp aan. Verde

De mezenkast Update 18 juli 2021

In maart kreeg ik voor mijn verjaardag een mooi cadeau: een minicamera voor de mezenkast in de lijsterbes in de achtertuin. Daar hebben we al jaren succesvolle broedsels van koolmezen.  Aanvankelijk bleef de kast dit jaar onbewoond vanwege de kou in de lente maar half april was het zo ver. Er werden wat takjes naar binnen gegooid, die af en toe weer werden verplaatst.   Hoopvol keken we regelmatig naar het scherm van de iPad: er gebeurde niets meer.   “Zeker opgevreten door de katten” , mopperden we, hoewel we toch een kattengordel om de stam van de boom hadden laten bevestigen.  Tot onze verbazing bleken de koolmezen vorige week toch weer aan het werk te zijn gegaan. Of het ging om het zelfde koppel is niet bekend. Ze hebben ten slotte geen rugnummer.   Intussen is er een laag van mos, kleine takjes en hondenhaar ontstaan, dat door het vrouwtje wordt verbouwd tot een nestje. We noemen haar Neeltje.  De rol van de man (Arie) is tot nu toe alleen die geweest van – mede - aangever van

Ik had een oom...

Lang geleden maakte de schrijver Godfried Bomans deel uit van een panel in het radioprogramma Kopstukken. Mensen uit het publiek konden hem vragen stellen en vaak begon Bomans na enkele seconden wachten met "Ik had vroeger een oom..." om daarmee zijn betoog te beginnen. Nu had ik vroeger óók een oom en die bezat een motor, kijk maar: We zien hier Hendrik Christiaan (Henk) Barthel, een broer van mijn vader. De motor is een 500CC TWN S uit 1925, topsnelheid 130 kilometer per uur; TWN staat voor Triumph Werke Nürnberg. Waarom nu dit verhaal? Welnu, onlangs wilden mijn oudste zoon en zijn vriend mijn gereedschapskist lenen om een oude motor aan de praat te krijgen, die de vriend op de kop had getikt. Na enig sleutelen was hij erin geslaagd en het één en ander is op film vastgelegd. Zet het volume van je luidsprekers maar wijd open en luister vooral naar de claxon. Enjoy!