Doorgaan naar hoofdcontent

De mezenkast Update 18 juli 2021

In maart kreeg ik voor mijn verjaardag een mooi cadeau: een minicamera voor de mezenkast in de lijsterbes in de achtertuin. Daar hebben we al jaren succesvolle broedsels van koolmezen. 

Aanvankelijk bleef de kast dit jaar onbewoond vanwege de kou in de lente maar half april was het zo ver. Er werden wat takjes naar binnen gegooid, die af en toe weer werden verplaatst. 


 Hoopvol keken we regelmatig naar het scherm van de iPad: er gebeurde niets meer.  

“Zeker opgevreten door de katten”, mopperden we, hoewel we toch een kattengordel om de stam van de boom hadden laten bevestigen. 

Tot onze verbazing bleken de koolmezen vorige week toch weer aan het werk te zijn gegaan. Of het ging om het zelfde koppel is niet bekend. Ze hebben ten slotte geen rugnummer.


 

Intussen is er een laag van mos, kleine takjes en hondenhaar ontstaan, dat door het vrouwtje wordt verbouwd tot een nestje. We noemen haar Neeltje. 

De rol van de man (Arie) is tot nu toe alleen die geweest van – mede - aangever van het materiaal. En ook andere dingen zodat er nu er vijf eitjes zijn gelegd. 



Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, dan stuur ik je een berichtje. Dat zal nog wel een paar weken duren want pas als er een stuk of acht eitjes zijn gaat Neeltje broeden. Dat duurt ongeveer twee weken.


 

UPDATE VANAF HIER !
 
En inderdaad heeft Neeltje zeven eitjes gelegd, waarvan er zes zijn uitgekomen. 

 

 
 
 
De kuikens komen naakt en blind ter wereld en zijn volkomen weerloos.
 

Het zevende ei (niet uitgekomen) ligt diep in het nest en zal uiteindelijk door de vogels worden verlaten. 
 
Soms gooit moeder Neeltje als het eitje is uitgekomen de schaal de kast uit. Een andere keer eet ze die op!  
 
Uitwerpselen van de pasgeborenen zitten in een soort kapsel, dat door de ouders meteen uit de kast wordt gewerkt. De ouders zullen ze ongeveer drie weken verzorgen. En dat doen ze dan ook! Met groot enthousiasme brengen ze de ene na de andere rups aan om de kleintjes te voeden. Ieder vanaf zijn of haar eigen kant.
 

 
Af en toe ontsnapt er een kuiken – we noemen hem Jacob - aan de aandacht en gaat op ontdekkingstocht. Vreemd genoeg doet moeder Neeltje geen enkele poging om het kuiken weer terug te brengen in het warme kuiltje. Alleen zij is degene, die broedt.
 


Na vier uur dwalen door de kast vindt Jacob zijn plekje weer en keert de rust terug. 
 
Op zondagmorgen 4 juli blijken de kuikens ineens kleine veertjes te hebben.
 
Naar verwachting vliegen de kuikens op 19 juli uit.

LAATSTE UPDATE VANAF HIER !

9 juli
Ze groeien als kool, de slagpennen beginnen te groeien en af en toe verlaat een kuiken het nestkuiltje. 
 
Soms komt moeder met een rups, die te groot lijkt voor een jonge mees. En dan houdt ze die dan weer voor de één, dan weer voor de ander voor de snavel. 
 
De beestjes kunnen de rups niet in stukken krijgen dus uiteindelijk gaat er eentje met de hele buit vandoor. En draait zich dan op zijn kop en levert dadelijk een verpakt poepje af, dat moeders meteen de kast uit werkt.
 
nieuwe aanvoer

en meteen weer verder (click to enlarge)

 
11 juli
Die Jacob is weer eens bezig: op zijn tocht door de kast raakt hij met zijn pootje verstrikt in één of ander scherp object. 
 
En pas na lang wachten en een flinke beuk met moeders vleugel schiet het pootje los. Bedremmeld kruipt Jacob naar zijn plekje terug.
 
click to enlarge

14 juli
Het wordt onrustig in de mezenkast. 
De kuikens roeren zich en de oudsten beginnen zich bewust te worden van hun vleugels, zitten met hun snaveltjes eronder te porren en doen pogingen te fladderen. 
 
Vanmorgen blijkt er eentje verdwenen te zijn. Het is niet duidelijk of het beestje is uitgevlogen dan wel is omgekomen en/of door de ouders uit het nest is gewerkt.
 
Nu de oogjes duidelijk open zijn lijken ze wel persoonlijkheid te krijgen. We voelen soms wel eens voyeur: het lijkt wel of het kuiken wil zeggen: “kijk voor je, joh!” 
 

 
Volgens onze berekening kunnen we over enkele dagen het vertrek van de vogeltjes verwachten.

17 juli
Het krioelt door elkaar: ze gaan gewoon op hun medemezen staan om maar bij het gat van de kast te kunnen komen. 
 
Er wordt wild met vleugels geklapperd en met de snavel gepoetst. Ze springen rond in de kast om ineens weer rustig te wachten op het voeren door de ouders.
 

 
18 juli
Afgelopen nacht liet Neeltje het afweten: de kuikens hebben de nacht alleen doorgebracht.
 
Tussen zeven en acht uur vonden vier van de vijf het welletjes en gingen er vandoor.
 

 
De laatste had zichtbaar moeite om het nest te verlaten. Gelukkig maar want zodoende kreeg ik om half negen nog tijd om mijn fototoestel te pakken en zijn eerste blik op de buitenwereld vast te leggen.
 

 




Reacties

  1. Wat weer een heerlijk verhaal om te lezen Cees. Enne ... wat zijn dan "die andere dingen" van Arie?
    Daar blijf je een beetje vaag....
    (Arie naar opa ? En Neeltje?)
    Liefs Frits en Gesiena

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, gewoon: zijn mannelijke plicht. 🙄 't Is in een wip gebeurd hoor.

      Verwijderen
    2. Goh, nooit geweten dat dat een "plicht" was van de man!

      Verwijderen
  2. Goh wat is dit leuk! Geweldig! Ik zit ook wel te kijken op " Beleef de Lente ".

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig Cees, hoe krijg je dat voor elkaar. De foto's zijn geweldig scherp.
    Voor mij ben je een top-stalker. Een lust voor het oog. Succes met je verdere camera-experimenten.Ik ben benieuwd waar het dan over gaat !
    Hartelijke groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Govert. En ach, het houdt me van de straat... 😊

      Verwijderen
  4. Willem Bogaards was mijn opa heb hem goed gekend bijzonder mens was het
    ,fijn om dat allemaal terug te lezen afz jaap sanderse

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hij was mijn opa de vader van mn moeder

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Jaap. Je reactie op de post "Willem Bogaards" is terecht gekomen op de post over de mezenkast. Maar dat maakt niet uit. Hartelijk dank daarvoor.
    Een bijzonder mens was het zeker en gezien het feit dat hij in 1970 is overleden en dat je hem goed hebt gekend betekent dat, dat je ook geen zestien meer bent.
    Behalve zijn overlijdensadvertentie heb ik ook nog een foto gevonden van zijn grafzerk. Ik zal ze aan je mailen.
    Groet, Cees.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Andries Derks Homan en Marchje Jans Lovise

  INHOUD : De Witte Wieven Auguste Rodin Vastgoed van Jan Hendrik Lovise Het verdwenen land Verkoop roerende goederen Levende have Bronnen   DE WITTE WIEVEN Het is mooi weer en we gaan een eindje fietsen.    Het landschap hier in het noorden van Drenthe is afwisselend: we zien percelen met dan weer landbouw, veeteelt en hier en daar wat bos. De wegen zijn smal maar doordat het erg stil is heb je daar geen last van.    Net als in het westen moet je opletten voor de razende racefietsers. De onvermijdelijke vlaggen op z’n kop ontbreken ook hier niet: ‘blauw wit rood, boer in nood’. De huidige bebouwing met fraaie bungalows afgewisseld met gerestaureerde oude boerderijen staat in schrille tegenstelling tot de armoe van vroeger.    We slaan een zijweg in maar dat het een onverstandige keuze is zal spoedig blijken. De weg wordt steeds smaller en hobbeliger en het terrein loopt langzaam op. Bovendien verdwijnt de zon achter de wolken en een kil oostenwindje voert een natte damp aan. Verde

De biografie van mijn vader Johannes Jacobus (Jan) Barthel (4) 1903-1968 deel 3

DE TWEEDE WERELDOORLOG Inleiding Bij het verzamelen van gegevens rond de familie blijven veel vragen onbeantwoord. Het is immers kort na de oorlog - maar ook nog lang daarna - niet gebruikelijk dat er uitgebreid wordt stilgestaan bij de oorlogsperiode. “Het land moet worden opgebouwd; de handen uit de mouwen!” is het parool. Natuurlijk wordt er door de oud-verzetsstrijders wel herdacht, maar alleen tijdens de herdenking op 4 mei en op de vergaderingen en bijeenkomsten van de Bond van Oud Illegale Werkers (BOIW), waarvan mijn vader lid is geweest. Verder wordt er vooral gezwegen. Veel oud-verzetsstrijders komen daardoor in psychische problemen en ook mijn vader ontkomt niet aan een naoorlogse depressie. Dat is vanwege mijn toen nog jonge leeftijd mij ontgaan; mijn zus weet daarover te vertellen. Eigenlijk is het in het licht van de vooroorlogse jaren opmerkelijk dat degenen, die het meeste durfden, die de meeste onderduikers helpen, de communisten en de gereformeerden zijn, uiterst

Ging Opa Barthel in de fout?

Vaak kom ik niet in Haarlem en als ik er ben mag ik graag door de Zijlstraat lopen. Als jochie op de HBS bracht ik voor ƒ0,25 per boek bestellingen rond voor een boekhandel uit die straat. Nieuwe boeken roken toen een beetje naar melkchocola soms, of naar vanille, niet zo chemisch zoals nu.   Een straat met geschiedenis, denk maar aan de overval op het distributiekantoor van mijn vader in 1944 http://barthelgezocht.blogspot.com/2018/08/de-biografie-van-mijn-vader-johannes_13.html . Via de Pandpoort liep ik ’s zaterdags naar de personeelsingang om mijn vader af te halen van zijn werk.    Pandpoort aan de Zijlstraat (Wikimedia, Publiek domein)   De straat komt uit op de Barteljorisstraat met het museum van Corrie ten Boom, ook vol geschiedenis. Mijn broer Wim en ik kochten in die straat onze rails voor de eerste opwindtreintjes van Fleischmann, later elektrisch.   In de Zijlstraat staat al eeuwenlang de herberg en verkooplokaal “De Gouden Leeuw”. De winkelpui beneden is vandaag de da