Doorgaan naar hoofdcontent

N₂

De krant van enkele dagen geleden meldde dat Natura 2000 gebieden last hebben van de stikstofneerslag. Zo ondervindt het duingebied Meyendel bij den Haag problemen, niet door de boeren maar door het verkeer en de industrie. En ook door de uitstoot van uitlaatgassen van de vele vrachtschepen, die vlak voor de kust voor anker gaan als voorraadschepen, aldus de krant.

Eén dezer dagen fietste ik weer eens over het Hellepad in Leidschendam en tot mijn verbazing was de bermflora bijna geheel overwoekerd door grassoorten. 
 


 
een stukje Hellepad

 
Daar waar de afgelopen jaren vele soorten wilde bermbloemen het gehele seizoen bloeiden. Hier en daar is nog een verpieterd exemplaar te zien. 
 
Bonte wikke (Vicia villosa)

Ook steeds meer braam komt langs het pad voor, een teken van verzuring van de grond. In deze omgeving geen industrie, verkeer of schepen te bekennen. Wel veel veeteelt.

De stad Leiden rukt op: vijf jaar geleden kwam op dit punt in het Polderpark Cronesteyn alleen de kerktoren boven de bomen uit. 
 
Het is de Lammenschandriehoek waar wonen, werken, studeren en recreëren samenkomen, aldus de gemeente. Vlak bij die kerktoren woon ik.


De Zoeterwoudse Noordbuurtseweg is vernieuwd! Het is een fietsstraat geworden en de auto is welkom. Een hele verbetering en veel veiliger voor de fietser. Ik kon het niet laten om de boel meteen te verouderen... 😀


 Alle foto's zijn uit eigen werk.

Reacties

  1. Mooie foto's Cees. Vooral de laatste. Nederland word vol gebouwd en gesjouwd met allerhande shit. Tja... waar gaat dat heen met zijn allen?
    Liefs Gesiena

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Andries Derks Homan en Marchje Jans Lovise

  INHOUD : De Witte Wieven Auguste Rodin Vastgoed van Jan Hendrik Lovise Het verdwenen land Verkoop roerende goederen Levende have Bronnen   DE WITTE WIEVEN Het is mooi weer en we gaan een eindje fietsen.    Het landschap hier in het noorden van Drenthe is afwisselend: we zien percelen met dan weer landbouw, veeteelt en hier en daar wat bos. De wegen zijn smal maar doordat het erg stil is heb je daar geen last van.    Net als in het westen moet je opletten voor de razende racefietsers. De onvermijdelijke vlaggen op z’n kop ontbreken ook hier niet: ‘blauw wit rood, boer in nood’. De huidige bebouwing met fraaie bungalows afgewisseld met gerestaureerde oude boerderijen staat in schrille tegenstelling tot de armoe van vroeger.    We slaan een zijweg in maar dat het een onverstandige keuze is zal spoedig blijken. De weg wordt steeds smaller en hobbeliger en het terrein loopt langzaam op. Bovendien verdwijnt de zon achter de wolken en een kil oostenwindje voert een natte damp aan. Verde

De mezenkast Update 18 juli 2021

In maart kreeg ik voor mijn verjaardag een mooi cadeau: een minicamera voor de mezenkast in de lijsterbes in de achtertuin. Daar hebben we al jaren succesvolle broedsels van koolmezen.  Aanvankelijk bleef de kast dit jaar onbewoond vanwege de kou in de lente maar half april was het zo ver. Er werden wat takjes naar binnen gegooid, die af en toe weer werden verplaatst.   Hoopvol keken we regelmatig naar het scherm van de iPad: er gebeurde niets meer.   “Zeker opgevreten door de katten” , mopperden we, hoewel we toch een kattengordel om de stam van de boom hadden laten bevestigen.  Tot onze verbazing bleken de koolmezen vorige week toch weer aan het werk te zijn gegaan. Of het ging om het zelfde koppel is niet bekend. Ze hebben ten slotte geen rugnummer.   Intussen is er een laag van mos, kleine takjes en hondenhaar ontstaan, dat door het vrouwtje wordt verbouwd tot een nestje. We noemen haar Neeltje.  De rol van de man (Arie) is tot nu toe alleen die geweest van – mede - aangever van

Ik had een oom...

Lang geleden maakte de schrijver Godfried Bomans deel uit van een panel in het radioprogramma Kopstukken. Mensen uit het publiek konden hem vragen stellen en vaak begon Bomans na enkele seconden wachten met "Ik had vroeger een oom..." om daarmee zijn betoog te beginnen. Nu had ik vroeger óók een oom en die bezat een motor, kijk maar: We zien hier Hendrik Christiaan (Henk) Barthel, een broer van mijn vader. De motor is een 500CC TWN S uit 1925, topsnelheid 130 kilometer per uur; TWN staat voor Triumph Werke Nürnberg. Waarom nu dit verhaal? Welnu, onlangs wilden mijn oudste zoon en zijn vriend mijn gereedschapskist lenen om een oude motor aan de praat te krijgen, die de vriend op de kop had getikt. Na enig sleutelen was hij erin geslaagd en het één en ander is op film vastgelegd. Zet het volume van je luidsprekers maar wijd open en luister vooral naar de claxon. Enjoy!