LAUWERECHT
Het was mij niet bekend dat de stad Utrecht zulke
verstilde plekjes heeft als op deze afbeelding:
Bron: Streetview |
En dit is het Fregat Evertsen uit de 19de
eeuw
Fregat met stoomvermogen Hr. Ms. Evertsen (1893 herdoopt in Neptunus) (1857-1921). Bron: Collectie Fotoafdrukken Koninklijke Marine 1a) |
Zullen we nog even kijken waar we deze Jacobus in de
familie vinden?
JACOBUS WORDT ONDERNEMER
Van 1899 tot 1902 woedde in Zuid-Afrika de Tweede
Boerenoorlog. Deze oorlog maakte veel indruk in Nederland waar veel sympathie
bestond voor de strijd van de Boeren (oorspronkelijke Nederlanders) tegen de
Britten. Transvaal, de volkse naam voor de Zuid-Afrikaansche Republiek, bestond
van 1852 tot 1902, daarna ging Transvaal over in Britse handen. Tussen 1900 en
1935 werd ten zuidwesten van het Haagse centrum een nieuwe wijk gebouwd met de
naam Transvaalkwartier, ontleend aan de boerenstrijd. En aan de zuidkant loopt
de Hoefkade waar op 2 maart 1901 de op nummers 770 tot 774 gevestigde smederij en
wagenmakerij van D. Bronsgeest overgenomen wordt door ene J. Bogaards, onze
Jacobus. Hij bericht dat hij er tevens een hoefsmederij aan verbindt. 5)
Het gaat hem goed in de business: in de Haagsche Courant
volgt een stroom van advertenties met vraag naar personeel maar ook
aanbiedingen zoals die voor een dogcart: 6)
Bron: Wikipedia Nederlands Kampioenschap Traditioneel Gerij 2014 to Baarn door HenkvD https://commons.wikimedia.org/wiki/File:NK_Traditioneel_Gerij_2014_(22).jpg |
Het is een licht door paarden
getrokken voertuig, met een doos achter de bestuurdersstoel om een of meer
retrieverhonden te bevatten. De hondenbox kan worden omgebouwd tot een tweede zitplaats. 1) En
wat dacht je van deze victoria, een rijtuig met lage instap speciaal voor dames
als Queen Victoria, als ze bij mooi weer op theevisite ging of uitstapjes
maakte:
GROEI
Het is 27 april 1904, een frisse westelijk wind zonder zon
maakt dat het koud aanvoelt. De certificaten van aandelen American Atchison,
Topeka and Sante Fe Railways staan 72% en een biefstukje kost ƒ 0,60 per stuk
7) Het college van Burgemeester en Wethouders heeft zich gebogen over de
aanvraag tot uitbreiding van een rijtuigsmederij aan de Hoefkade 772 aan ene J.
Bogaards, ons wel bekend en er haar goedkeuring aan gehecht. Jacobus kan
verder. Dat zagen we al door de vraag naar nieuwe werknemers in de Haagsche
Courant van die jaren, zoals wagenmakers, vuurwerkers en rijtuigmakers.
Blijkbaar was het zo moeilijk om lokaal aan personeel te komen dat hij in
Friesland adverteerde 8) en in de Provinciale Geldersche en Nijmeegsche courant.
Ook de vele nieuwjaarswensen, die hij liet plaatsen in de
Haagsche Courant zijn een bewijs dat het hem goed ging. In 1906 was er alweer
ruimtegebrek. Althans, dat is op te maken uit een advertentie in het
Rotterdamsch Nieuwsblad van 28 september waar hij “wegens plaatsgebrek te koop voor een matigen prijs, een in goeden
staat zijnde Coupé Claroni met ronde voorruit en een Vigilante” te koop
aanbiedt. Dat vraagt om toelichting. Opvragen bij Mario Broekhuis van het Rijtuigmuseum in
Leek leert ons dat een coupé claroni niet bestaat, maar een verschrijving is (door
de letterzetter in de advertentie?) van coupé clarence (of driekwartcoupé). De
vigilante is een koets voor familiegebruik
Coupé Clarence. Bron: beeld Collectie Nationaal Rijtuigmuseum in Leek |
ANNONCES
En de vraag naar personeel bleef ook in de
moeilijke jaren van de Eerste Wereldoorlog in stand. En ze moesten flink, bekwaam
of aankomend zijn, goed bekend met rijtuigwerk, ze kregen vast werk en hoog
loon. Bovendien konden ze terstond, vlug en vlug aankomend geplaatst worden,
lezen we in een stroom van advertenties in diverse kranten. En dat Jacobus niet
met zijn tijd meeging kan niet gezegd worden. Zo lezen we al in 1917 dat hij
beschikt over een “Electrische
Wagenmakerij en Smederij”. 9) In de jaren twintig van de vorige eeuw neemt het
aantal advertenties af zodat we mogen aannemen dat het
allemaal wat minder werd met de handel. De laatste is een familiebericht, waarin het overlijden van Jacobus op 29 december 1931 wordt gemeld. Zaterdag 2 januari 1932 is hij begraven op Nieuw Eykenduinen in ’s-Gravenhage. 10) Er is geen grafzerk bewaard gebleven.
allemaal wat minder werd met de handel. De laatste is een familiebericht, waarin het overlijden van Jacobus op 29 december 1931 wordt gemeld. Zaterdag 2 januari 1932 is hij begraven op Nieuw Eykenduinen in ’s-Gravenhage. 10) Er is geen grafzerk bewaard gebleven.
Bronnen:
1) Wikipedia
1a) Er is nu een geheel nieuwe en moderne uitgave van dit
fregat in de vaart o.a. regelmatig actief in de Perzische Golf
2) 2.12.14 Inventaris van de Stamboeken Marinepersoneel,
1813-1940 B.6 Zeemiliciens Boek 556 1888 1a-600a via de website van het Nationaal
Archief image 99
3) Toegangsnummer 920 NS personeel pensioenregisters inventarisnummer
203 via de website van het Utrechts archief image 151
4) Bevolkingsregister Utrecht 1890-1899 blad 2694 via de
website van het Utrechts Archief image 188
5) Haagsche Courant van 2 maart 1901
6) ik moet toch weer denken aan die scharenslijper uit de
jaren vijftig en zijn kar met de twee honden eronder...
7) Haagsche Courant van 27 april 1904
8) Nieuwsblad van Friesland Hepkema’s courant van 4 juni
1913 en de Provinciale Geldersche en Nijmeegsche courant van 14 september 1907
9) De Nederlander van 31 december 1917
10) Uit onbekende krant via de website van het CBGVerzamelingen Centrum voor familiegeschiedenis
Reacties
Een reactie posten