INHOUD:
- Wagenmakertje gaat oesters kweken
- Oesters: hoe zit dat?
- Alweer een Willem
- Luctor et emergo (ik worstel en kom boven)
- Regelt men het onderling?
WAGENMAKERTJE GAAT OESTERS KWEKEN
Het is 1860 en Nederland begint langzaamaan te ontwaken
uit een periode van achterstand en de industrialisatie biedt nieuwe kansen.
Daarbij wordt vooral gebruik gemaakt van stalen toepassingen.
In Hazerswoude
gaat alles nog een beetje op de oude voet verder en aan het Westeinde kruipt
een klein ventje tussen de wielen van karretjes, blokwagens en driewielde
karren, die zijn vader maakt. Lees hier meer over de Hazerwouder wagenmakers: http://barthelgezocht.blogspot.com/2020/12/bogaards-wagenmakers-van-hazerswoude.html
Het is in deze tijd gebruikelijk dat jongens
het beroep van hun vader navolgen maar dit jochie heeft andere plannen. Onze held
gaat in de leer bij zijn vader maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan:
het water lokt en dan vooral het zilte...
Op 22 mei 1885 verlaat Willem
Bogaards Hazerswoude en vestigt zich op 7 juni 1886 in Yerseke in de Kaaistraat
als oesterhandelaar. 1) Op 7 oktober 1886 gaat hij nog even terug naar
Hazerswoude om te trouwen met Adriana van Dorp 2).
OESTERS: HOE ZIT DAT?
De teelt van oesters in Yerseke kreeg een belangrijke impuls na
1870. Het gebruik van gekalkte dakpannen kwam in gebruik waarop de
oesterlarfjes zich vasthechten.
In principe werden het broed en de jonge
oesters verkregen op natuurpercelen en daarna overgebracht op zaaipercelen.
Hiervoor werden oesterputten gebruikt die later ook de functie kregen van voorraadreservoirs.
De eerste oesterput werd in 1871 aan de buitenzijde van de Breedsendijk
aangelegd. Later kwamen er meer en steeg ook de behoefte aan werkplaatsen en
bergruimte.
De kweek vindt vooral plaats in de Oosterschelde en het
Grevelingenmeer.
Oesterputten van Yerseke Recordnummer 41561 Beeldbank Zeeland |
ALWEER EEN WILLEM, DUS
Ja. Kijk maar:
Zeeuwen zijn over het algemeen godvrezende mensen; men
vormde een hechte gemeenschap. Of dat te maken heeft met dat watergedoe om hen
heen, dat weet ik niet. Daar zijn stapels boeken over geschreven. Duidelijk is
wel dat de bewoners door de eeuwen gehard zijn door de vele invallen van de zee
en ook recent door andere oorzaken zoals de Tweede Wereldoorlog.
Naast het
harde werk was men goed georganiseerd in het kerkelijk en maatschappelijk
leven. Zo zien we Willem optreden als diaken en ouderling in de Gereformeerde
Kerk in Yerseke. 4)
Ger.Kerk Yerseke ca 1920 Vervaardiger Peijl v.d. recordnummer 27857 Beeldbank Zeeland |
De “Vereeniging tot behartiging van belangen der
Militaire belangen” heeft aan hem een goede secretaris. 5) En ook in de
politiek probeert hij zich te laten gelden door zich kandidaat te stellen voor
de gemeenteraad namens de kiesvereniging “Ora et Labora”. Dat lukt niet. 6)
Wat
wel lukt is de oprichting van de “N.V. Luctor et Emergo (ik worstel en kom
boven) ter exploitatie van het blad De Zeeuw”, gevestigd te Goes. Doel is het
uitgeven van een blad van Christelijk historische richting gewijd aan de
verdediging en verbreiding der anti-revolutionaire beginselen. 7)
Er waren rond
de vorige eeuwwisseling nog weinig mensen, die over een telefoonaansluiting
konden beschikken. Zo had je in die dagen nummer 5: die was van Willem en er
waren er maar 16. 8)
Dat hij nog tijd had voor zijn oesters. Dat had hij,
blijkt uit de vele artikelen uit diverse kranten. Daaruit lezen we onder meer
het resultaat van de veilingen waar de oesterkwekers hun percelen op de
oesterbanken pachtten. Dat ging om soms wel aardige bedragen voor die tijd: zo
pachtte Willem voor ƒ 4.025 perceel nummer 226e van de Ierseke
oesterbank. 9) Zou hij ze overigens gegeten hebben? Vond hij ze lekker?
REGELT MEN HET ONDERLING?
Als in 1932 voor Willem het einde daar is wordt de
inventaris door notaris J.C. Kram uit Kapelle opgemaakt. En blijkt dat er meer
schulden zijn dan bezittingen, vooral bij de familie. Ook is er een betwiste
vordering van ƒ 6.000.
Nergens heb ik de afloop kunnen vinden of de
aankondiging van een faillissement. 10) Het zal me niet verbazen als men het
“onderling” heeft geregeld.
Bronnen:
1) Bevolkingsregister Yerseke 1880-1920 via Familysearch
image 171
2) Burgerlijke Stand Huwelijken Hazerswoude aktenummer 203) Wikipedia
4) De Zeeuw Christelijk-historisch nieuwsblad voor
Zeeland van 27 april 1899 en de Goessche Courant van 7 december 1908
5) De Zeeuw Christelijk-historisch nieuwsblad voor
Zeeland van 2 februari 1895
6) De Zeeuw Christelijk-historisch nieuwsblad voor
Zeeland van 21 juli 1891
7) De Staatscourant van 31 december 1896
8) Naamlijst voor den Telefoondienst via geneaknowhow.nl
9) De Zeeuw Christelijk-historisch nieuwsblad voor
Zeeland van 22 oktober 1892
10) Notarieel Archief Kapelle acte van inventarisatie nummer
3401 van 12 april 1933 notaris J.C. Kram via archieven.nl
Reacties
Een reactie posten