Doorgaan naar hoofdcontent

Ging Opa Barthel in de fout?

Vaak kom ik niet in Haarlem en als ik er ben mag ik graag door de Zijlstraat lopen. Als jochie op de HBS bracht ik voor Æ’0,25 per boek bestellingen rond voor een boekhandel uit die straat. Nieuwe boeken roken toen een beetje naar melkchocola soms, of naar vanille, niet zo chemisch zoals nu.
 
Een straat met geschiedenis, denk maar aan de overval op het distributiekantoor van mijn vader in 1944 http://barthelgezocht.blogspot.com/2018/08/de-biografie-van-mijn-vader-johannes_13.html. Via de Pandpoort liep ik ’s zaterdags naar de personeelsingang om mijn vader af te halen van zijn werk. 
 
Pandpoort aan de Zijlstraat (Wikimedia, Publiek domein)

 
De straat komt uit op de Barteljorisstraat met het museum van Corrie ten Boom, ook vol geschiedenis. Mijn broer Wim en ik kochten in die straat onze rails voor de eerste opwindtreintjes van Fleischmann, later elektrisch.
 
In de Zijlstraat staat al eeuwenlang de herberg en verkooplokaal “De Gouden Leeuw”. De winkelpui beneden is vandaag de dag onherkenbaar maar de eerste verdieping lijkt weer op de oude prenten. En op de tweede de tien jaar geleden gerestaureerde leeuw, omkijkend naar de vlammen vanwege een brand bij de buren en in oude glorie hersteld. De hele gevel werd in 2013 teruggeplaatst. 1) Ik durf geen foto te plaatsen hoe het er nu uit ziet.
 

 
Ik neem je mee naar 14 mei 1904, een warme, zonnige voorjaarsdag. 2) Daar staat hij, mijn opa Petrus Johannes Barthel, keurig in het pak. Wat zal hij gezweet hebben; maar niet alleen van de warmte.
 
Opa

 
In 1899 kocht hij een huisje aan de Oranjestraat 40 in Haarlem, leende wat geld en stond tegelijkertijd voor een zeker bedrag borg voor zijn vader. Tenslotte was hij meester-kleermaker. 3) En om onbekende redenen was hij niet meer in staat om aan zijn hypothecaire verplichtingen te voldoen.
 
Notaris Pierre François de Bordes was echter onvermurwbaar na alle aanmaningen: het huis ging onder de hamer. Bij de veiling in de Gouden Leeuw bracht het pand Æ’2.275 op en opa moest verkassen naar een huis een paar deuren verderop. 4) Voor een faillissement is hij gelukkig behoed. 
 
Wat een tragiek want opa was een echte vakman. Confectie kwam er bij hem niet in en de kinders zagen er altijd netjes uit.
 
Uiteindelijk komt hij met zijn gezin in de Spaanschevaartstraat 57 terecht. Krijgt hij in maart 1918 ook nog een huurverhoging van Æ’0,20 van Æ’3,25 naar Æ’3,45 per week voor zijn kiezen! 5)

Klik om te vergroten

Natuurlijk zijn al die nieuwe vondsten prachtig. Maar soms denk je wel eens: jammer dat ik dit soort dingen bij mijn eigen opa moet vinden. Of is het juist een uitdaging? De lezer mag het zeggen. 


BRONNEN:
1) Jaarboek 2002 Historische Vereniging Haerlem – Monumentenzorg Noord Hollands Archief
3) Nieuw Notarieel Archief Haarlem Notaris P.F. de Bordes aktenummer 2189 en 2190 van 27 juli 1899 Koop- en hypotheekakte Oranjestraat 40 via Noord Hollands Archief
4) ) Nieuw Notarieel Archief Haarlem Notaris P.F. de Bordes aktenummer 5151 van 14 mei 1904 openbare verkoping Oranjestraat 40 via Noord Hollands Archief
5) Statistieken, adviezen en uitspraken van de huurcommissie te Schoten, 1917-1918 Archiefnummer 3077 Inventarisnummer 1114 via Noord Hollands Archief image 36
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Andries Derks Homan en Marchje Jans Lovise

  INHOUD : De Witte Wieven Auguste Rodin Vastgoed van Jan Hendrik Lovise Het verdwenen land Verkoop roerende goederen Levende have Bronnen   DE WITTE WIEVEN Het is mooi weer en we gaan een eindje fietsen.    Het landschap hier in het noorden van Drenthe is afwisselend: we zien percelen met dan weer landbouw, veeteelt en hier en daar wat bos. De wegen zijn smal maar doordat het erg stil is heb je daar geen last van.    Net als in het westen moet je opletten voor de razende racefietsers. De onvermijdelijke vlaggen op z’n kop ontbreken ook hier niet: ‘blauw wit rood, boer in nood’. De huidige bebouwing met fraaie bungalows afgewisseld met gerestaureerde oude boerderijen staat in schrille tegenstelling tot de armoe van vroeger.    We slaan een zijweg in maar dat het een onverstandige keuze is zal spoedig blijken. De weg wordt steeds smaller en hobbeliger en het terrein loopt langzaam op. Bovendien verdwijnt de zon achter de wolken en een kil oostenwindje voert een natte damp aan. Verde

De biografie van mijn vader Johannes Jacobus (Jan) Barthel (4) 1903-1968 deel 3

DE TWEEDE WERELDOORLOG Inleiding Bij het verzamelen van gegevens rond de familie blijven veel vragen onbeantwoord. Het is immers kort na de oorlog - maar ook nog lang daarna - niet gebruikelijk dat er uitgebreid wordt stilgestaan bij de oorlogsperiode. “Het land moet worden opgebouwd; de handen uit de mouwen!” is het parool. Natuurlijk wordt er door de oud-verzetsstrijders wel herdacht, maar alleen tijdens de herdenking op 4 mei en op de vergaderingen en bijeenkomsten van de Bond van Oud Illegale Werkers (BOIW), waarvan mijn vader lid is geweest. Verder wordt er vooral gezwegen. Veel oud-verzetsstrijders komen daardoor in psychische problemen en ook mijn vader ontkomt niet aan een naoorlogse depressie. Dat is vanwege mijn toen nog jonge leeftijd mij ontgaan; mijn zus weet daarover te vertellen. Eigenlijk is het in het licht van de vooroorlogse jaren opmerkelijk dat degenen, die het meeste durfden, die de meeste onderduikers helpen, de communisten en de gereformeerden zijn, uiterst