Doorgaan naar hoofdcontent

Een nieuwe start

Het is al weer zeven jaar geleden dat ik aandacht heb besteed aan dit blog: tijd dus om het weer leven in te blazen.
De laatste tijd ben ik druk geweest biografieën op te stellen van mijn voorouders, te rekenen vanaf mijn grootouders. Startpersoon (de proband) in mijn stamboom is mijn jongste zoon en hij krijgt nummer 1, zijn ouders nummers 2 en 3 en zo verder, zodat je alle generaties en de relatie tussen de personen beter kunt begrijpen. De gegevens van de personen die in leven zijn blijven natuurlijk vertrouwelijk. Maar ook die van mijn ouders en schoonouders houd ik liever dicht bij mij. De nazaten van sergeant Johannes Barthel weten misschien al van zijn “heldendaden” maar de Nieboeren zullen nog opkijken van de rijke historie uit een onverwachte hoek: die van de landbouw en veeteelt. En zo belanden we dus als eerste bij mijn grootvader Petrus Johannes Barthel (nummer 8). Maar eerst volgt hieronder een droge opsomming van de namen van de voorouders van de proband, die ik tot nu toe heb gevonden en wel de eerste zes generaties. Van hen volgt een biografie, daar waar ik dat interessant genoeg vond maar ook eventuele zijtakken met een leuk verhaal komen aan bod. En wie meer wil weten kan natuurlijk contact met mij opnemen.

Generatie 1 (proband)
1 Niet gepubliceerd

Generatie 2 (ouders)
2 Cornelis Barthel en 3 Niet gepubliceerd

Generatie 3 (grootouders)
4 Niet gepubliceerd en 5 Niet gepubliceerd
6 Niet gepubliceerd en 7 Niet gepubliceerd

Generatie 4 (overgrootouders)
8 Petrus Johannes Barthel en 9 Cornelia Weijers
10 Hendrik Wilhelm (Hein) Nieboer en 11 Gerritdina Scholten
12 Adrianus (Arie) Groot en 13 Jansje (Jans) Stütner
14 Wilhelmus Cornelis Rijntjes en 15 Cornelia Kempe

Generatie 5 (betovergrootouders)
16 Petrus Johannes Barthel en 17 Petronella Verrijk
18 Johannes Jacobus Weijers en 19 Dirkje Storm
20 Elbert Nieboer en 21 Willempje van Essen
22 Gerrit Jan Scholten en 23 Jennigjen Leusink
24 Pieter Groot en 25 Anna Roos
26 Friedrich Stütner en 27 Trijntje Marees
28 Johannes Anthonius Rijntjes en 29 Johanna Cornelia van Berkel
30 Anthonie Kempe en 31 Geertje Griekspoor

Generatie 6 (oudouders)
32 Christiaan Barthel en 33 Johanna Maria Hagemans
34 Hendrik Verrijk en 35 Wilhelmina van Zutphen
36 Pieter Jacobus Weijers en 37 Cornelia Roozeboom
38 Corstiaan Storm en 39 Leentje Storm
40 Roelof Nieboer en 41 Jacobje Jacobs Bast
42 Hendrik van Essen en 43 Klaartje Vastenburg
44 Lambert Jan Scholten en 45 Willemina Zielman
46 Jan Hendrik Leusink en 47 Gerritdina Veurink
48 Jan Groot en 49 Maartje Pilkes
50 Jan Roos en 51 Cornelia Eekhout
52 N.N. en 53 Wilhelmina Stütner (vader onbekend)
54 Jan Marees en 55 Jannetje Kunst
56 Jan Antonij Rijntjes en 57 Betje Mulder
58 Wilhelmus van Berkel en 59 Cornelia de Graaff
60 Gerard Kempe en 61 Cornelia Remeijn
62 Cornelis Griekspoor en 63 Maartje Bossen

Reacties

  1. Cees,

    Net een vraag bij je neergelegd en nu door het bovenstaande stukje het antwoord.
    We delen dezelfde voorouders.
    Grappig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Elly,
      Maar dan heb ik wat gemist.
      Wat is je vraag en welke voorouders delen wij?

      Verwijderen
  2. Ik zag je antwoord nu pas.
    Mijn betovergrootmoeder heette Meinsje Storm en is de zus van Corstiaan Storm (jouw voorouder). Zij zijn beide kinderen van Nicolaas Storm en Geertruida Baan. Wij hebben dezelfde betbetovergrootouders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En van Nicolaas heb ik in 2010 mijn eerste post geschreven 🙂

      Verwijderen
  3. Zo kwam ik ook op je site terecht.
    In Ter Heijde aan zee wonen nog aardig wat mensen met de achternaam Storm.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook in het nabij gelegen Loosduinen komt de naam Storm voor. Er is/was o.m. een begrafenisondernemer en een zeer bekende groetenboer met die naam.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hartelijk dank voor uw reactie!

    De overgrootvader van de oprichter Mees Storm van Uitvaartverzorging Storm komt voor in de stamreeks van de proband. Het is nummer 76, Nicolaas Storm gehuwd met Geertruida Baan. Over hem is nog een post verschenen: https://barthelgezocht.blogspot.com/2018/10/klaas-vader-wordt-opgebracht-door-de.html

    Over de groente- en fruithandel heb ik niets kunnen vinden omdat hij zijn bedrijf eerder heeft verkocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hello, this is your Great neice Alida. Your sister's grand daughter in Canada. I was talking to my Oma today about my profound love of history, and I have been searching for our family history. I contacted a lady in the Netherlands who has helped me find documents in the Netherlands which led me to your blog. I had no idea that you were writing blogs like this or I would ahve contacted you 2 years ago. Oma told me stories about Groot Opa, and I have always wondered about him, I would have to have met him. But I will have to settle for the stories. I would love to know more about our family. I have google translate your blog posts, so I can take them in. I would love any info you have on our family history that you are willing to share. My husband and our family were suppose to be in the Netherlands in 2020, but covid cancelled our plans. I love researching our history, but the language barrier has been a bit of a challenge. After talking to my Oma, and finding your blog, I am thrilled to have found it. Also love that you have a blog and love history as much as I do. I also metal detect here in Canada, and I have a passion for our Canadian History as well. I hope to hear from you soon!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Andries Derks Homan en Marchje Jans Lovise

  INHOUD : De Witte Wieven Auguste Rodin Vastgoed van Jan Hendrik Lovise Het verdwenen land Verkoop roerende goederen Levende have Bronnen   DE WITTE WIEVEN Het is mooi weer en we gaan een eindje fietsen.    Het landschap hier in het noorden van Drenthe is afwisselend: we zien percelen met dan weer landbouw, veeteelt en hier en daar wat bos. De wegen zijn smal maar doordat het erg stil is heb je daar geen last van.    Net als in het westen moet je opletten voor de razende racefietsers. De onvermijdelijke vlaggen op z’n kop ontbreken ook hier niet: ‘blauw wit rood, boer in nood’. De huidige bebouwing met fraaie bungalows afgewisseld met gerestaureerde oude boerderijen staat in schrille tegenstelling tot de armoe van vroeger.    We slaan een zijweg in maar dat het een onverstandige keuze is zal spoedig blijken. De weg wordt steeds smaller en hobbeliger en het terrein loopt langzaam op. Bovendien verdwijnt de zon achter de wolken en een kil oostenwindje voert een natte damp aan. Verde

De biografie van mijn vader Johannes Jacobus (Jan) Barthel (4) 1903-1968 deel 3

DE TWEEDE WERELDOORLOG Inleiding Bij het verzamelen van gegevens rond de familie blijven veel vragen onbeantwoord. Het is immers kort na de oorlog - maar ook nog lang daarna - niet gebruikelijk dat er uitgebreid wordt stilgestaan bij de oorlogsperiode. “Het land moet worden opgebouwd; de handen uit de mouwen!” is het parool. Natuurlijk wordt er door de oud-verzetsstrijders wel herdacht, maar alleen tijdens de herdenking op 4 mei en op de vergaderingen en bijeenkomsten van de Bond van Oud Illegale Werkers (BOIW), waarvan mijn vader lid is geweest. Verder wordt er vooral gezwegen. Veel oud-verzetsstrijders komen daardoor in psychische problemen en ook mijn vader ontkomt niet aan een naoorlogse depressie. Dat is vanwege mijn toen nog jonge leeftijd mij ontgaan; mijn zus weet daarover te vertellen. Eigenlijk is het in het licht van de vooroorlogse jaren opmerkelijk dat degenen, die het meeste durfden, die de meeste onderduikers helpen, de communisten en de gereformeerden zijn, uiterst

Ging Opa Barthel in de fout?

Vaak kom ik niet in Haarlem en als ik er ben mag ik graag door de Zijlstraat lopen. Als jochie op de HBS bracht ik voor ƒ0,25 per boek bestellingen rond voor een boekhandel uit die straat. Nieuwe boeken roken toen een beetje naar melkchocola soms, of naar vanille, niet zo chemisch zoals nu.   Een straat met geschiedenis, denk maar aan de overval op het distributiekantoor van mijn vader in 1944 http://barthelgezocht.blogspot.com/2018/08/de-biografie-van-mijn-vader-johannes_13.html . Via de Pandpoort liep ik ’s zaterdags naar de personeelsingang om mijn vader af te halen van zijn werk.    Pandpoort aan de Zijlstraat (Wikimedia, Publiek domein)   De straat komt uit op de Barteljorisstraat met het museum van Corrie ten Boom, ook vol geschiedenis. Mijn broer Wim en ik kochten in die straat onze rails voor de eerste opwindtreintjes van Fleischmann, later elektrisch.   In de Zijlstraat staat al eeuwenlang de herberg en verkooplokaal “De Gouden Leeuw”. De winkelpui beneden is vandaag de da